Koffie momentje

Digi-bee tot en met zetjes

Vanaf het moment dat ik iets met trainingen in combinatie met software pakketten doe weet ik dat lang niet iedereen even digi-vaardig is. Zelfs niet wanneer men in bezit is van een smartphone, regelmatig aanwezig is op social media, en voor het werk dagelijks gebruik moet maken van een computer. Wat ik in die tijd ook heb geleerd is dat digibeet zijn helemaal niets te maken heeft met intellect, opleidingsniveau of leeftijd, maar alles met interesse en een beetje kennis van de werking van Google.

Met uitzondering van medewerkers van een Helpdesk schijn ik alleen te staan in dit weten. De ene na de andere beleidsmaker schijnt te denkt dat digitalisering van een proces meteen tot verbetering leidt, en komt al snel van een koude kermis thuis. Het falen ligt dan trouwens nooit aan het foutief inschatten van de eindgebruiker, maar altijd bij de ontwikkelafdeling die het programma of de app niet dummy proof genoeg heeft gemaakt.

Toen ik een aantal jaar geleden mijn opgedane kennis met een projectleider meende te moeten delen, die bezig was met de uitrol van een nieuw software pakket inclusief bijbehorende app, werd ik voor gek verklaar. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en weet hoe daar mee om te gaan, beet zij mij toe. Dat ik achteraf toch gelijk bleek te hebben, voelde niet eens als een triomf.

Op dit moment ben ik druk bezig met het maken van een kengetallen rapport voor de Helpdesk van de organisatie waar ik momenteel werk. Hiertoe mag ik alle geregistreerde calls (hulpvragen) die de medewerkers van de Helpdesk dit jaar in behandeling hebben genomen categoriseren.

Met elke call die ik bekijk groeit mijn bewondering (en daarmee waardering) voor de collega’s van de Helpdesk. Voor hun kennisniveau maar ook voor hun geduld. Daarnaast besef ik dat er personen zijn voor wie de term digibeet nog te hoog gegrepen is. Dat er gradaties bestaan. Van digi-bee tot en met zetjes. Van ga met de muis naar de rechter bovenhoek tot zet de laptop aan en doe de klep open, dan heb je beeld. Ik zei het toch. Digi-zetjes.

16 gedachten over “Digi-bee tot en met zetjes”

    1. Afhankelijk van hoe ik de ander inschat kan ik heel erg geduldig blijven, maar soms stellen mensen vragen dat je denk, je doet dit express om mij het bloed onder de nagels vandaan te halen. Helaas.. negen van de tien keer weten ze echt niet beter.

      Like

  1. Volgens mij is een digibeet iemand die het snapt een een adigibeet iemand die het niet snapt. 😉

    Verder nooit verzanden in servicedeskjargon als ‘call’ of ‘ticket’.

    Voor veel mensen is een PC of smartphone een hulpmiddel en niet een doel. Om de kennis van zoiets te verbeteren kan je beter mensen eerst laten aanrommelen (zelf ontdekken) en later goed inspelen op vragen die er over komen. Klassikaal iets uitleggen dat nog niet gebruikt kan worden gaat nooit werken. Dat gaat ook op voor andere dingen zoals verkeerszaken. Je zal de raadsleden en wethouders te eten moeten geven die de verschillen niet weten tussen een fietspad, fietsstrook (met doorgetrokken of niet doorgetrokken streep), suggestiestrook en fietssuggestiestrook. Kan je ze beter een keer uitleggen als ze er aan toe zijn.

    Like

    1. Dat zou je zeggen ja, van die adigibeet. Maar dat woord is nog niet uitgevonden.

      Je zult er versteld van staan hoeveel mensen niet genegen zijn de functies van hun smarphone, tablet, laptop of pc zelf te ontdekken. Het is een noodzakelijk kwaad. Iets waar men liever geen kennis van heeft. Laat een ander het probleem maar oplossen.

      Wat ik vergeten ben te schrijven, dadelijk even doen, dat het ook niet leeftijd afhankelijk is.

      Like

  2. Grinnik. De meest gestelde vraag schijnt te zijn ‘waar zit de any key?’
    Ik heb zelf geen verstand van computers. Of nou ja, een beetje. Ik ben alleen niet bang om iets stuk te maken. Daardoor ben ik nu de It-specialist op het werk. En ik kan keigoed Googlen. Dan roept een collega ‘Zó irritant dat er geen weeknummers in mijn agenda staan!’ Dan Google ik en zeg ‘Dat kun je instellen. Klik maar eens op…’ En dan ben ik weer de held :-). Maar dit blijft onder ons, hè?

    Geliked door 1 persoon

      1. Belt net een collega. Zijn werk-telefoon herkent het figuurtje niet meer dat hij altijd swipet om in te loggen. Ikke: “Heb je geprobeerd hem aan en uit te zetten?”. Verhip! Dat werkte! Moest meteen aan bovenstaand filmpje denken. 🙂 🙂 🙂

        Like

Post hier je reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.