Renovatie (10): De keukenwet van Murphy

Murphy zal best een prima vent zijn geweest, maar wat mij betreft had hij zijn wet beter kunnen schrappen. Niet dat ik er vaak last van heb, maar als Murphy om de hoek komt kijken, dan zijn de poppen ook meteen aan het dansen.

Eigenlijk begon het al in oktober. Op het moment van definitief bestellen kreeg ik een kopie van de order, en een lijstje met onderdelen die op het moment van bestellen niet op voorraad waren in het centraal magazijn, ‘want wij kunnen alleen bestellen wat er in het magazijn ligt’ zei de keukenconsulent. Nu betrof het slechts één van de bakken van mijn recyclingstation, dus laat gaan, laat gaan. Tijdens het bestellen van de inductiekookplaat zag ik dat die betreffende bak weer op voorraad was dus heb ik de bestelling met deze bak uitgebreid. ‘Heb ik mooi de hele keuken compleet,’ dacht ik toen tevreden.

Enfin. Zaterdag 18 januari kwam dus dat berichtje dat er een aantal zaken niet meer op voorraad waren en of ik dat maar zelf wilde regelen in een vestiging in de buurt. Wat ik braaf deed. Dinsdag 21 januari kreeg ik twee mailtjes met ongeveer dezelfde inhoud, alleen een ander ordernummer. ‘We zijn bezig met uw bestelling en hier is de link om het proces te volgen.’ Met het idee de volgende dag even te kijken, liet ik de mail de mail.

Woensdag 22 januari had ik andere prioriteiten. Een wasmachine die geplaatst diende te worden, elektriciteit die niet meewerkte, tegels die nog op een Italiaans strand liggen te bakken. En laat ik mijn sollicitatiegesprek niet vergeten.

Donderdag 23 januari verliep anders dan gepland. Mijn ex-zwager was eerder die week overleden, en ik kreeg een rouwkaart op persoonlijke titel. Wegblijven voelde niet goed. De aannemer regelde dat de tegelzetter vroeg genoeg de douche waterdicht kwam maken, zodat ik op tijd naar het zuiden af kon reizen. Aansluitend kon ik wel even naar IKEA gaan, had ik bedacht, en weer later even bij een vriendin in het zuiden binnenwippen. Om vijf uur vertrok ik uit het zuiden, reed prompt de file in, en eenmaal thuis had ik net genoeg tijd om snel iets te eten alvorens naar het vakbondshuis te snellen om mijn vrijwilligerswerk te verrichten. Tegen half tien keerde ik huiswaarts en Zoon en ik boomde tot diep in de nacht over leven en dood. Tegen twaalven ontving ik een SMSje van de transporteur dat de bestelling vanuit Heerlen tussen 7:58 en 10:58 bezorgd zo worden. Ik checkte even de andere bestelling maar kon niets vinden.

Vrijdagochtend 24 januari hing ik al om kwart over acht aan de telefoon met de klantenservice van IKEA. Of iemand kon checken wanneer mijn bestelling kwam want … Het antwoord was schokkend. Mijn bestelling kwam pas volgende week woensdag. Vriendelijk doch dringend sprak ik mijn ongenoegen uit en eindigde vrij onparlementair met de woorden, ‘Ik heb nu wel genoeg van dit gekut, los het maar op zodat de keuken er maandag is.’ De dame aan de andere kant van de lijn was het met mij eens en verbond mij door met iemand die als een razende voor mij aan de slag ging.

De razende dame ging op zoek naar een vestiging waar alles van mijn order op voorraad was, stuurde de rekening en beloofde om zodra ik de rekening betaald had, een aantal medewerkers in de betreffende vestiging aan het werk te zetten. Een uur later belde zij terug met de melding dat in vestiging Eindhoven een aantal mensen heel druk bezig waren met mijn bestelling uit het magazijn te trekken zodat het nog met het transport van één uur mee kon. Dat bleek te lukken. Om half drie stond de keuken in mijn kamer. Na het aan de hand van de order checken van de pakbon klom ik nogmaals in de telefoon. In de haast waren twee frontjes niet meegekomen, was tweemaal een verkeerde lade gepakt en had ik van een andere lade één exemplaar teveel ontvangen.

Dit keer kreeg ik een jongeman aan de lijn die wederom onmiddellijk met mijn opmerkingen aan de slag ging. De ontbrekende frontjes en de juiste lades worden maandag bezorgd. Daarnaast heb ik een mailtje van hem ontvangen waarop ik, zodra ik weet wat allemaal retour moet, kan reageren zodat het opgehaald wordt en een en ander financieel afgehandeld kan worden.

Oh… en omdat Murphy in het spel is, heb ik de razende dame ook even laten checken of de keukenbouwers de afspraak nog steeds in hun agenda hebben staan. Just to be on the safe side. Ik hoop trouwens wel dat de bouwers dit weekend voorzichtig zijn met oversteken. Want ja, Murphy.

Al met al weer keurig opgelost door IKEA, al is het natuurlijk jammer dat het moet.

De nieuwe keuken… Is-ie niet mooi?

24 gedachtes over “Renovatie (10): De keukenwet van Murphy

  1. Problemen oplossen kunnen ze en daar mogen ze trots op zijn, maar ze niet maken is wel makkelijker. Dat jij ergens heen moet rijden vind ik vrij weinig service, ik neem aan dat je betaald hebt voor de levering aan huis?

    Like

  2. Aha! Vandaag is de grote dag dus! Ik ben goed gestart vandaag en Murphy nog niet tegengekomen. Ik hoop niet dat-ie bij jou in de buurt is. Succes vandaag!

    Like

    1. Voorlopig heb ik twee hard werkende heren in huis, die zonder naar de bouwinstructies te hoeven kijken de kastjes zo in elkaar zetten… Dus met een beetje geluk zit meneer Murphy nu bij de buren.

      Like

  3. Sjongejongejonge, wat een gedoe allemaal zeg! De foto roept herinneringen op aan een kerst een paar jaar geleden bij mij thuis… 😉 Ben benieuwd naar het resultaat!

    Like

  4. Stel je toch eens voor dat alles van een leien dakje loopt… Daar steekt die Murphy een stokje voor. Ik heb die kerel nooit gemogen (-:
    Uiteindelijk wordt het mooi!

    Geliked door 1 persoon

  5. Wat een gedoe zeg. Ik vind dat ze het goed oplossen, maar het komt allemaal ook niet heel klantvriendelijk over als je het zelf maar uit andere filialen moet halen.

    Like

    1. Ik was al bang dat ik het dit keer ook weer zelf moest regelen, maar gelukkig waren ze het met mij eens dat het gekkenwerk was.
      Waar ik ondertussen achter ben: de klantenservice belt met een anoniem nummer. Neem je tweemaal niet op, heb je voor IKEA geen prioriteit meer.
      Ik heb daardoor waarschijnlijk het telefoontje gemist waarin werd verteld dat mijn keuken niet verzameld werd.
      Maar ja, ik zit niet aan mijn telefoon vastgeplakt en ik heb de laatste tijd nogal wat afspraken gehad waarbij ik mijn telefoon op stil heb staan. Zo lullig om tijdens een uitvaart je keukenperikelen te regelen (om maar een dwarsstraat te noemen).

      Like

  6. Pfft, ik had je met opzet wat minder op de voet gevolgd de laatste tijd. Want ik kan hier, na eerdere ervaringen met IKea, en met Keuken/aannemer/tegelzetter avonturen, niet meer zo goed tegen. Hoopte natuurlijk vandaag te lezen dat alles nu piekfijn in orde was. Maar je titel maakte me al zenuwachtig, ik kén die Murphy ergens van 😉
    Sterkte nog even, volgende week komt het vast allemaal goed! X.

    Like

    1. Tuurlijk komt het volgende week allemaal goed. Of de week daarop.
      Ik kan weer douchen, de soep staat te trekken, en meneer Murphy mag op zoek naar een nieuw slachtoffer.

      Like

    1. Dat heb ik uitbesteed aan IKEA. Dus maandag komen er twee keukenplaatsers die ook alles in elkaar mogen zetten (en tussen de dozen naar het juiste onderdeeltje mogen zoeken.

      Geliked door 1 persoon

    1. Dank je wel …
      Ja… dat geregel dat klopt wel. Moet er niet aan denken hoeveel extra werk er op mij af was gekomen wanneer ik het regelwerk wat de aannemer nu doet, ook nog had mogen doen. Pfff… Dan heb je er meer dan een dagtaak aan volgens mij.

      Like

    1. Die wand hoort technisch gezien bij de woonkamer en krijgt een andere tint, maar nu even niet. Ben nog aan het nadenken over wat ik er mee ga doen. Twijfel tussen gebroken wit (net als de rest) of iets grijzigs… Maar eerst de keuken plaatsen, dan krijg ik wat meer gevoel over hoe donker de keuken wordt.

      Like

Reacties zijn gesloten.